Monday, June 29, 2020

AYAH ISA KAT MANA?

pagi ni terasa macam gigih guna nak tukar cadar tilam. jarang saya tukar pagi-pagi. biasanya saya tukar tengahari or petang lepas bebudak bangun dari nap. 

sambil menukar fitted tu, isa macam biasa la paling rajin membawang. mulut diaaaa Ya Allah, membebel. babah dia kata isa ni "mata tutup, mulut tutup. mata buka jek, terus mulut pon buka. hahahaha.. boleh bayang tak? 

mula-mula isa minta aiskrim. saya malas ler nak layan. sebab baru je semalam layan dia makan aiskrim. balik dari tengok(kubur) babahnya, kami singgah kat nexus. sebab kami berdua je, so layan la dia nak aiskrim rainbow. sedangkan niat asalnya nak beli air tealive. 


so nak mengelak dari isa merengek tu saya google gambar caries gigi kanak-kanak. amik kauuu.. scary pulak gambar-gambar tu. hahaha tapi berkesan la isa terus diam tak minta aiskrim dah. hahahaha.. sesekali boleh la, hari-hari nak aiskrim kang rosak gigi tu kanggg. 

then nak alih lagi perhatian dia, borak-borak kosong je la. yes isa baru 3 tahun 8 bulan tapi dah boleh ajak membawang tauuu. 


"semalam isa tengok kat telefon uwan, budak tu makan lolipop. lepas tu kan lolipop jatuh"



"oh jatuh pulak? lepas tu?"



"lepas tu ayah dia amik. amik bawah kerusi" 



"oh ayah dia amik?" 



"a ah ayah dia."



"ayah isa mana?" dangggg.. saya sengaja tanya. sebab nak tau isa faham tak maksud 'ayah' tu. 



"ayah isa? babah. oh.. babah isa.. babah isa dekat Allah" perkataan last tu suara isa mendatar. 



Allahukbar. isa faham! isa faham ayah tu maksudnya babah. isa faham babahnya takde. isaaaaa

spontan saya terus tarik isa. peluk ceom sekuat hati. 



"isa, babah sayang isa. babah sangat sayangkan isa. babah ada tengok isa." 



isa angguk



"isa jadi anak yang soleh ye. isa doa banyak-banyak untuk babah. isa sayang babah, isa baca fatihah untuk babah selalu. babah suka."



isa angguk lagi. isa balas pelukan saya. dia lap air mata saya. 

Ya Allah.. anak yang sorang ni.. babahnya selalu kata "sulaiman tu peneman mama, isa penghibur mama" 

_________________________________________

hari ni 7 tahun yang lepas, saya dan husband atas gunung pine tree hill. kali pertama jumpa tapi entah kenapa macam dah lama kenal. sebab sifat peramah dan selamba dia agaknya. 

memori tu akan sentiasa berputar. kenangan untuk di ceritakan ke anak cucu. 





 

No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...