Tuesday, June 9, 2020

TOTAL BODY IRRADIATION

TOTAL BODY IRRADIATION 
nama treatment ni atau singkatannya TBI 

Macam radiotherapy tapi tembak ke SUM-SUM TULANG. maknanya tembak seluruh tubuh yang bertulang, jari jemari tangan kaki pon tidak berkecuali. 



Garisan merah tu la kawasan yang nak di tembaknya. So kena make sure posisi husband dalam kawasan yang dah di tanda.


Sebab sum-sum tulang kan dalam tulang, jadi nak tembak sum-sum tulang untuk melemahkannya/mematikan camtu. nanti nak masuk sum-sum tulang penderma (abang suami saya). Proses ni di panggil transplantasi sum-sum tulang. 

Genap setahun. Hari ni, tahun lepas saya focus untuk habiskan 5 sesi TBI ni. Nampak angka tu macam simple. Compare radiotherapy yang biasanya minimum pon 10 sesi. 
Tapi bezanya, radiotherapy paling lama yang husband penah buat pon tak sampai 10 minit. 

Mula masuk kepala dulu sampai pinggang


TBI ni.. sesi pertama dah makan masa 4 jam. Sepatutnya sesi pagi tu selesai 2 jam then sampai sesi ke-2 lagi 2 jam petangnya. 
Eh kejap.. saya bagi jadual details sesi tu. takut kang tak faham lak.. 
5 sesi = 1 sesi estimate 2jam = 1 hari ada 2 sesi = 2 hari setengah untuk 5 sesi tu

Then siap part upper body, pusing pulak untuk lower part. For lower part tak payah pakai topeng and kepala dah boleh lapik bantal. Lega sikit part ni.



Kiranya camni :
28 may 2019 - pagi 7.30 dr hukm naik ambulance ke pcmc. Buat TBI hampir 4 jam lebih sebab mesin cepat panas. Terpaksa stop banyak kali bagi mesin sejuk. Plus ada sikit2 masalah teknikal. Jadi sesi petang tunda ke hari esok. 

29 may 2019 - pagi 7.30 naik ambulance lagi dari hukm ke pcmc. Sesi ke-2 pagi tu alhamdulilah dah dapat rentak. 2jam lebih sikit. Tengahari naik ambulance ke hukm. Husband lunch rehat makan ubat solat and sebagainya. Pukul 2pm naik ambulance semula ke pcmc untuk sesi-3 lagi 2 jam. Habis almost 6 petang and hari tu rezeki husband ternampak hans issac. Aiman (nurse) layankan ajeee husband suh aiman tolak wheelchair laju2 pi kejar hans Isaac 

Sakannnn. Nelofa ada sekali tapi husband nak hans issac je 😅😅

🤦🏻‍♀️
30 may 2019 - macam hari2 yang sebelumnya, naik ambulance hukm-pcmc pagi then balik semula tengahari. Pastu ke pcmc semula after lunch. Waktu tu bulan puasa. Kami yang meneman ni saya dah tak ingat saya buka puasa macam mana waktu tu. sebab saya rasa saya dah macam zombi. Focus 100% kat husband untuk habiskan sesi tu. 

Kenapa? 
Haaa.. part ni saya tulis untuk bacaan sulaiman isa satu hari ni. Perjuangan babah untuk terus buat treatment dan pengorbanan mama yang terpaksa tinggalkan dorang. 


Sesi pagi hari ke-2 lebih kurang dah sejam husband dalam topeng putih tu, dia almost give up. Dia dah nak minta buka and nak stop. Sebab sakit kat tengkuk and tangan. Sakit kat tengkuk tu sebab kepala husband hanya berlapikkan plastik. Tangan kiri pulak di tekan dengan pemberat selimut sebab kena masuk dalam lukisan yang dah buat waktu stimulation. Husband tak boleh bergerak langsung. Bahaya if tertembak organ or radiologist risau if terkena saluran pemakanan. Lebih kurang macam tu. saya dah ingat2 lupa. 

Jadi atas kerjasama radiologist pcmc yang sangat baik hati, mereka izinkan saya untuk masuk teman husband bila mesin dah panas. Macam take a break 10 minit bagi mesin sejuk semula. 

Satu moment yang saya masuk teman tu, husband pegang tangan saya. Spontan air matanya mengalir sambil dia kata “i love you” 

Arghhh.. saya dah runtun. Sebab saya tahu saya kalau dah sampai tahap tu, maknanya “perit” lah bagi suami saya. Selama setahun pelbagai treatment chemotherapy and radiotherapy, bermacam2 lagi kesakitan relapse berulang2 kali, husband tak pernah sampai tahap mengalir air mata and sebut “i love you” macam tu. 

Modal saya memang takde lain. Buka video anak2 main. Bagi husband tengok. Actually husband tak dapat tengok sebab topeng tu ketat sepadat2nya menekan muka and badan husband. Jadi sekadar boleh dengar sipi2. Dah la dengan bunyi mesin tomotherapy tu pon bising. 

TBI ni once dah buat, no turning back dah. Puas jugak pujuk husband masa sesi pagi hari ke-2 tu. kebetulan pulak semalamnya kami dapat result pet-scan yang husband akhirnya remission. Jadi saya mohon habiskanlah treatment transplant ni sampai selesai. Macam2 janji yang saya tabur. Antaranya janji tunggu tepi pintu, once mesin stop je saya terus masuk tengok dia. 

Penat? Takde perkataan yang sepadan dengan keadaan saya and husband masa tu. rasa apa pon tak tau masa tu. 

Dalam tempoh 3 hari, ulang alik hukm-pcmc 2kali sehari pagi dan petang. Tambah pulak bulan puasa. 

But finally semuanya berakhir dengan baik. TBI tu boleh kata berjaya. Transplant berjaya. Alhamdulilahhhh with very minor effect. Tekak berdarah sikit dalam 3 hari then semua okay 👌 takde yang serius. Syukur. 

Husband kata dalam banyak2 treatment TBI paling perit masa nak buat tapi paling mudah bila dah settle. 
Maksudnya bila chemo, lama side effectnya macam mabuk, hilang selera makan and so on. 

Baru satu sesi dah burn kulit husband macam berjemur reff bola seminggu bawah terik matahari. Si manja ni.. nak bawah ketiak wife jek bila sakit. Manjaaaaa tak terkata.


TBI ni seksanya 2-3 jam keras badan kena sepit nak masuk dalam mesin buat lain2nya lega tak rasa pape. 

Syukur. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. 

Pcmc benarkan saya amik gambar and video. Saya rasa sebab pcmc hospital private kot. Untuk promotion and marketing maybe? 

Kenapa ke pcmc? Hukm takde servis TBI. Hanya sjmc or pcmc. Jadi kami pilih pcmc sebab ada pakar Doc zack dari pcmc yang setiap hari rabu consult patients bmt hukm. 

Last but not least semua yang terlibat secara langsung mahupon tak langsung sepanjang TBI ni 🙏🏻 terima kasih yang tak terhingga. Nurse2 yang silih ganti mengiring kami setiap sesi, driver ambulance, radiologist and prof, doctor2. Allah saja yang mampu membalas jasamu. 

Buat suamiku
Mohd izzuddin bin zainal 

Semangat dan kekuatanmu sentiasa hidup dalam hati kami. Yang tertanam hanya jasadmu. 

Al Fatihah 

I love you. #kirimsalamsemua

No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...