Wednesday, June 24, 2020

BALIK KEDAH KALI PERTAMA WITHOUT YOU



once bila pm kata dah boleh rentas negeri, saya terus nak balik kedah. dah tak sabar sangat dah time tu. boleh rentas negeri 10 jun. nasib baik saya teringat yang sulaiman ada appointment kat hukm 12 jun. 

maka bersabarlah sampai 12 jun. then teringat pulak yang saya dah sign up for live class website 16 jun. berhuhuhu la sy sabar nak selesaikan class tu dulu. 

cakap kat MIL, nak balik kot 18 ke 19 jun. then tak jadi pulakkk.. dugaan kurta bermacam-macam dugaan then ada stok nak smpai 19 jun. bertangguh lagi.. 

in the same time masa saya kata nak balik kampung ni, semua duk pakat risau. saya nak balik drive sendiri. either viva or kelisa. saya decide nak balik dengan kelisa. sebab kelisa tu dari sebelum pkp lagi plan nak anta ke kedah untuk MIL pakai. 

tup tup tup pkp punya pasal, kelisa tersadai 3 bulan. bertambah risau la semua orang. saya nak drive kete yang dah 3 bulan tak usik. nak drive bawa sekali bebudak lak tu.. 

end up tetiba adik ipar mesej. mak suh adik naik bas ke kl. amik kelisa bawa pi bengkel and check. then amik saya if saya nak ikut sekali balik kampung. 

hhaaaaaa memang melompat la nakkkkkk ikutttttt.. 


bebudak la sakan nak balik kampung. dari awal pagi lagi dah bersiap. saya dah bawa gi tengok babahnya semalam. jadi pagi tadi takde kalut sangat nak siapkan bebudak dan masak bekal sebelum adik ipar mai amik kami. 

sempat singgah kat ipoh. jumpa kak yati (kakak pada sahabat suami juga dah meninggal, mazlan huhu AL FATIHAH) 

kak yati sambut saya dengan muka sedih. salam dan peluk kak yati kuat-kuat.kak yati kata kak yati sebak. terus saya potong. 

"kakkk.. tak mau sedih-sedih.. su okeyyyy" saya senyum semanis-manisnya

sempat tumpang solat rumah kak yati. bak kata suami saya, "amik berkat" hahaha memang perangai dia lebih rela cari rumah kawan-kawan sepanjang perjalanan travel daripada stop kat R&R. 

sambung perjalanan dari ipoh terus straigth ke alor setar. alhamdulillah pukul 9 lebih camtu kami sampai rumah kampung alor janggus. akhirnyaaaaaaaa

di sambut dengan suasana yang meriah. kebetulan rezeki kami, unplanned sepupu-sepupu suami pon balik kampung juga sama-saman hari ni tapi diaorang gerak lebih awal. 

sakan bebudak main sampai 11.30 malam baru geng mak tarik anak masing-masing masuk tidur. hahahaha kalau tak tarik tadi mau sampai ke subuh agaknya bebudak ni main. 

ni semua bebudak dah tidur. saya berjaga kejap.. siapkan "to do list" hahahaha boleh siap ke tuuuuu? 

__________________________

awak... saya dah sampai kampung awak. alhamdulillah.. saya tak kan lupa pesan awak. 

jangan tinggalkan keluarga awak
jangan tinggalkan kawan-kawan awak

insyaAllah.. biar pun pedih sebab saya masih terasa sayu bila suasana meriah berkumpul ramai-ramai bersama keluarga awak, saya cuba kuat. saya tahan air mata. saya lempar gelak tawa dan senyuman semanis-manisnya. 

saya buat semua ni untuk sulaiman isa. demi sulaiman isa. awak nak sulaiman isa membesar dalam suasana "kemewahan kasih sayang keluarga awak" 

insyaAllah.. 

awak.. saya rindu.. rindu yang tak tertanggung.. andai awak ada datang tengok saya, tolong peluk saya. saya nak serap semua kekuatan dan semangat awak. 

miss u

miss u so much

Al-Fatihah




No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...