Wednesday, March 18, 2020

MILO KICAP MANIS

 resepi milo kicap manis

susu pekat ikut suka
gula agak-agak je
milo la of coz mesti ada
air panas 
air sejuk kalau malas nak tunggu sejuk
secret weapon : kicap manis!!! 😱

hahahaha oiiiiii biar betul kicap manis? 

🤭

sebenarnya tips ni saya dapat dari makcik kantin smk kinrara sek 5. lebih kurang tahun 2006 dulu. woww lamanyaaa. tapi saya tak pernah buat. tak pernah pulak teringin nak cuba. sebab macam pelik kot??? sebenarnya ramai kantin sekolah yang guna cara ni. sebab milo kan mahal tapi jual kena murah. dah kata kanitn sekolah. so kantin2 ni buat milo bubuh kicap manis. memang nampak pekat je color milo kantin sekolah tu.

then pagi ni tengah buat sarapan rasa macam nak buat eskrem milo je untuk bebudak. ye laaa baru day1 kuarantin dah boring. ada lagi 14 hari nak rempuh halangan. tup tup timbul idea 💡ehhh jom try letak kicap manis!!

hahaha tujuan kicap manis ni nak tau tak untuk apa? untuk color milo tu nampak gelap. tak letak banyak pon. satu jug biru saya buat ni just dalam 3 kali tuang korang sebut apa eh bila tuang kicap tu? sebab sekali tuang tu bukan la setitik tapi lebih setitik kan? 

hasilnya?? menjadi!! color memang gelap macam milo pekat. sebelum letak kicap tu color pucat. yeyyyy kira aci la eh. experiment berjaya. hahaha boleh tuntut hadiah.. hmmm nak tuntut hadiah kat sape? husband dh takdeeee 😔 

ok skip part sedih. 

rasa macam mana? ada rasa kicap? magicnyaaaa takde rasa kicap langsung. serius. tak tipu. kalau tipu kan dosaaaaaa~ rasa elok je milo. sedap berlemak dengan color yang gelap nampak mcm letak milo tu banyak je. hahaha boleh jadi langkah penjimatan la kan.

well, selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...