Thursday, March 19, 2020

DAY 1 KAWALAN PERGERAKAN

awak, hari ni 1st day kawalan pergerakan untuk malaysia. tapi angka kematian seluruh dunia dah hampir cecah 8000 orang. dalam masa sehari mendadak angka tu naik. yang dah terkena jangkitan 200ribu umat manusia. 

awak.. 

insyaAllah saya jaga anak elok-elok. saya takut saya trauma tapi saya kena kuat untuk sulaiman isa. banyak hikmahnya Allah amik awak dulu sebelum wabak ni muncul. saya rasa kalau awak ada lagi, setiap hari rabu terpaksa kita keluar pergi rutin check-up awak kat hukm. so makin terdedah la kita dengan virus tu. 

honestly if awak ada lagi, memang saya extremely jaga awak  pentingkan awak dulu sebelum anak2. sama macam apa yang awak pernah cakap waktu saya nak bersalin sulaiman dulu. andai doktor suruh pilih ibu atau anak. awak akan pilih saya untuk doktor selamatkan. aduhai.. kesat air mata dengan hujung lengan baju

saya pejam mata. bercakap sendiri dalam hati. percaya Allah sentiasa ada. percaya rancangan Allah tu hebat. Allah letak saya dalam situasi hari ini pasti ada ganjaran yang besar Allah nak bagi. sungguhnya itu janji Allah buat hambaNya yang sabar. 

awak, pegang tangan saya ye. jangan lepas. 






untuk orang lain mungkin hari ni 1st day #stayathome. tapi untuk sulaiman isa dah masuk minggu yang ke-3. iya, awal saya quarantine bebudak ni. saya pontengkan sekolah dari awal bulan 3. kesian jugak berkurung dalam umah. isa dah pandai pujuk ajak keluar. tadi dia minta roti nak makan dengan eskrem. geliga otak dia memikirkan jalan nak ajak saya turun bawah pon jadi la. 

"mama, roti dah habis la. kita turun beli roti nak? kita pegi beli sama2 k?"

hahahaha saya tergelak dalam hati dengar budak umur 3 tahun 5 bulan ni bercakap. kalah orang tua!!!
saya iyakan aje. dalam kepala ni ligat pikir camne nak dapatkan roti without kuar umah and without delivery. tengok la esok, cari akal cuba buat roti pulak. google resepi roti hahaaha

mainan dah habis bebudak ni punggah. hahaha mama is redha rumah dah macam tongkang pecah. pagi2 dah tolong dorg buat "pondok". happy la anak2 sekejap dapat "pondok" hasil idea babah. huhu.. menjelang petang "pondok" pon runtuh. hahahaha.. 


jadual rutin anak2 lari sikit dalam seminggu ni. biasanya pukul 12 tengahari -+ dah berkedek2 masuk bilik. time tido tengahari siang. then malam pulak pukul 9 paling lewat tutup lampu. but seminggu lepas ni "macam2" so kadang-kadang tu tido nap siang jadi pukul 5 petang!! then nak bangun pon rapat maghrib so malam tidur almost 12am. fuhhhhh tak boleh jadik. 

semalam dah atur balik timing asal. alhamdulillah ari ni pukul 1 masuk bilik. layankan sekejap then dua2 lena. masa bebudak lena tu saya berlari turun ke kereta. dah susah hati carseat dalam kereta bakal lama tinggal kat bawah flat. 2 trip turun naik angkat carseat bebudak dari dalam kete bawa naik ke rumah. 

berpeluh!!! rasanya bukan berpeluh sebab berlari. tapi berpeluh sebab saya cuak anxiety yang maksimum. saya tak nak sentuh butang lif tu. so sy tunggu smpai lif tu naik sendiri. alhamdulillah kebetulan ada orang dalam lif yang dah memang tekan G. so done kat situ. time naik pulak saya bawa carseat so menjadikan alasan saya tak tekan butang lif. orang yang sama2 naik lif tadi tekankan untuk saya. 

tu 1st round. carseat bulky. tak termampu nak bawa dua-dua sekali gus. so kena turun lagi sekali. yang ni takde orang. aduhhhhh.. saya tekan guna hujung kunci. gi kat kete amik carseat then masa nak naik pon takde orang. pfffttt.. tekan dengan kunci again. laju2 jalan sampai depan rumah. 

1st sekali basuh tangan and terus tukar baju including kunci tu. arghhhh cuak cuak cuakkk.. tapi lega sebab sepanjang turun naik 2 kali tu bebudak still tido. risau jugak if dah terjaga lebih2 sulaiman tu kalau tengok mama takde dia terus menjerit panggil "mamaaaaaa mamaaaaaa" . isa pulak pattern dia kalau mama takde kat sebelah bila isa terjaga, dia akan bangun buka pintu and cari. bila dah jumpa mama depan mata baru dia berbunyi "ehhh ehhh ehhh" sometimes takde bunyi "ehhh" dah. dia terus high pitch. hahahaa



harap nanti sulaiman isa dah besar, diaorang bacalah blog ni. coretan mama untuk sulaiman isa. macam mana mama bertungkus lumus untuk anak2 bila babah dah takde. jadilah anak2 yang soleh ye. selagi ada daya. selagi ada kudrat. insyaAllah mama jaga sulaiman isa. doakan saya mampu mendidik anak2 yatim ni, doakan saya dapat menyediakan keperluan mereka. doakan saya dapat berdikari. 

amin. 

No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...