Sunday, April 19, 2020

SEMINGGU SEKALI KEK

sulaiman laaaa.. sape lagi. last week order je brownies kat tok anjang dia. minggu sebelum tu kek pandan nona je. minggu sebelum-sebelum tu kek cheekut. 

budak ni memang giler kek. memang dia boleh makan mengadap sampai habis if kena gaya. 

jadi dah 2 hari dia keluarkan cream cheese suh mama buat, maka maknya layankan tekak dia. haha


plan asalnya nak buat malam waktu bebudak dah tido but macam biasa la. terjaga dua2. 


bangun pagi just rebus jagung je la untuk breakfast then terus start bahan-bahan buat kek. ngam-ngam pulak habiskan esen vanilla tu. lepas ni menggagau jugak la nak mencari tengah musim PKP ni. 

nak tolong sangat, terkorban sebijik telur. bertabahlah maknya

ni kiranya bayar hutang birthday kek sulaiman. 29 december lepas kek dia rentung hahahaha kesian sangat. so ari ni saya buat dengan lebih hati-hati and more kasih sayang ler. 

cara double boil tapi lupa sepatutnya letak air panas. saya just buh air paip je

resepi still guna resepi burnt cheesecake sebab bahan-bahannya memang dah ada dalam fridge. saya buat kecik je, loyang 6 inci. percubaan dulu ler takut rentung lagikkk.. 

saya jaga sungguh depan oven kesayangan ni. 180c maintain sampai 40 minit then 10 minit last 220c nak bagi dia efek "burn" 

sulaiman dah melompat2 tak sabar nak makan kek. hantu kek betul budak ni. pastu nyanyi happy birthday. hahaha birthday sape pulak hari ni nakkk oiii.. hahahaha

akhirnya. alhamdulillah. menjadikkk 

syukur. puas hati bila cantik kejadiannya. yeyyy lepas ni boleh la buat lagi dan lagi. hahaha asalkan bahan-bahannya ada. just nice. 

resepi 
250gram cream cheese
125ml whipping cream
75gram gula halus (kastor kot namanya) 
3 biji telur B
1 penutup esen vanila
10 gram tepung gandum 



selamat mencuba~





No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...