Friday, April 24, 2020

PUASA PERTAMA TANPA SUAMI


hari ni puasa pertama saya tanpa insan yang bergelar suami. pedih. tak terkata. malam tadi terawih sendirian. alhamdulillah bebudak sikit pon tak kacau. 

dulu-dulu saya bangun pukul 4 lebih. masak lauk2 sahur then kejut suami bangun. lepas makan, suami basuh pinggan dan kemas meja. 

sama-sama tungguh subuh. kadang-kadang bebudak pon terjaga sekali. meriah rumah awal-awal lagi. 

semua tu hanya tinggal kenangan. cuba untuk terus kuat. tapi air mata mengalir macam air sungai. benteng pecah lagi. 

sebenarnya dari semalam saya cuba escape nak ke kubur suami. tapi tak berjaya. semalam hujan lebat. hari ni pulak dah elok tidurkan bebudak, saya terus mesej jiran minta tolong tengokkan bebudak. ngam nak buka pintu, dengar sulaiman jerit dari dalam bilik. 

aduhai anak.. terus tak jadi ke kubur. tapi saya pujuk sulaiman duduk rumah jiran sebelah sebab saya nak check kereta. kereta tak gerak since 27 march. almost sebulan dah. pintu rumah saya buka sikit untuk laluan isa if dia terjaga tidur. boleh terus ke pintu jiran sebelah. 

macam yang saya jangka, bateri kereta kong terus. langsung tak boleh hidupkan enjin. hmmm.. maknanya habis PKP nanti je la saya cari bateri kereta. 

hancur luluh hati jadi double triple. bertahanlah. 

----------------------------------
saya tak sahur macam dulu. pagi tadi cukup sekadar baki lauk dinner dan susu. tak rasa nak masak untuk diri sendiri. 

saya buat witir, penutup untuk terawih malam tadi. lepas tu tahajud. 

sementara nak tunggu subuh, saya tertidur. suami datang dalam mimpi. maknanya ini kali ke-2. pengubat rindu. terima kasih Allah. 

moga saya dapat menghabiskan sebulan puasa ni dengan tabah. 



No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...