Friday, January 24, 2014

PETUA SIMPLE

simple je. tak rugi pon follow if tak berkesan. tapi saya suka follow. petua orang tua2.

saje je nak banggakan orang tua2 and bayangkan saya dah tua nanti orang muda follow petua "orang tua2" rasa bangga la sikit kan kan kan?

1. makan buah before makan menu utama.

2. minum segelas air before makan.

3. elak selang seli minum air ketika makan.

4. minum air setengah jam or sejam lepas makan.

5. makam sebelum lapar and stop sebelum kenyang. (ni sunnah nabi ye)

6. jangan baring or tido lepas makan.

7. tido tutup kipas/aircond. (ni petua saya)

8. kunyah slow2. kalo makanan tu saya suka, saya akan biarkan dalam mulut lama2 before telan.

9. elak ais batu or minuman sejuk.

10. berdiri 5-10 minit setiap jam.

11. elak guna lif kalau ada tangga.

12. cari punca untuk berak setiap hari.

13. air jangan lupa

14. bersambung. ngeeeee


- Posted using BlogPress from pagekhas's iphone 5

No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...