Friday, October 23, 2020

I WANT BABAH

 sulaiman


si sulung kesayangan babahnya. sulaiman ni speech delay. kategori language delay. penguasaan dia lebih ke bahasa english. masa buat test dengan speech therapist, pemahaman dia 80% english. 


sejak babahnya takde, dia faham. masa kebumi suami saya ikut sekali bawa anak2 dan saya bawa sulaiman isa tengok betul2 babahnya turun ke liang lahat. sambil turunkan suami ke liang lahat tu, saya explain ke sulaiman isa. babah dekat sini sekarang. rumah baru babah ye. babah tak balik rumah kita lagi. 


saya andaikan kalau saya tak ikut masa tu, mungkin sulaiman isa tak tengok betul2. mungkin bermain2 di kawasan sekitar. 


saya nak sulaiman isa tengok betul2 semuanya. saya nak diaorg tahu kat mana babahnya. iya, sulaiman isa kecik lagi. tak faham erti kematian. jadi saya nak diaorang tengok betul2 semua tu. jadi bila satu hari nanti diaorang dah faham maksud 'babah sekarang dekat Allah', saya dah tarik nafas lega.


macam sekarang ni, sulaiman isa tau mana tempat babahnya. kalau ada appointment kat hukm, sulaiman just ajak ke pintu ward BMT. dia tengok je pintu tu. tapi dia tak nak masuk. dia tau babah takde kat dalam. sesungguhnya sangat2 merobek hati ni bila sulaiman tarik tangan saya ke arah pintu ward BMT tu. 


pagi tadi sulaiman tarik tangan saya ke beranda. ajak tengok kereta, lori dan bas yang lalu lalang. tetiba dia bersuara..


"i want babah." 


Ya Allah.. Allahuakbar. saya tak terkata sebenarnya. lately makin kerap dia cakap camtu. 


 saya reply.. 

"babah dekat Allah. babah sentiasa tengok sulaiman. babah ada. sulaiman nak babah? sulaiman baca doa untuk babah. nanti sulaiman dapat jumpa babah"


saya peluk erat tubuh kecil tu. berbisik perlahan.. 

"babah, datanglah dalam mimpi sulaiman. ubatlah rindu dia." berjurai air mata. tak mampu lagi saya nak tahan. 


permata hati kami yang pertama. terbayang kat mata, wajah suami masa azankan sulaiman. wajah bahagia tu. 


sesekali saya terfikir, ego ke saya? berlagak ke saya? sombong sangat ke saya? 


saya tak nak ada pengganti suami. sangat2 susah untuk saya terima. hati saya tertutup rapat. sangat rapat. makin di suakan soalan bila nak kawen lagi, makin hati saya ni keras dan rasa tercabar untuk terus berdikari. 


sekeliling saya asyik berkata anak2 ini perlukan kasih sayang seorang ayah. mereka perlukan 'man figure'. entah lah


saya speechless. saya keseluruhan masa saya untuk sulaiman isa. saya korban segala2nya untuk sulaiman isa. everything for them. saya berdoa moga Allah permudahkan. moga anak2 saya sentiasa rasa cukup dan melimpah2 kasih sayang. 





No comments:

Post a Comment

  genap sebulan dah saya pindah kedah. akhirnya..... saya sendiri tak sangka saya betul2 pindah ke kedah ni. kekuatan yang bukan sikit2 kepu...